Pressmeddelande 2 september 2022

Hagdahlsakademien delar ut priser

Pressmeddelande 2 september 2022

Hagdahlsakademien delar ut priser

Torsdagen den 8 september firas den årliga Hagdahlsdagen med prisutdelning, till minne av läkaren, konstsamlaren och kokboksförfattaren Charles Emil Hagdahl från Linköping. Enligt traditionen brukar Hagdahlsakademiens högtidsdag infalla den 6 februari, men på grund av pandemin har ceremonin i år flyttats fram till hösten.

Följande priser och diplom delas ut:

* Stora Hagdahlspriset på 10 000 kr - Stina Opitz, konstnär och skulptör verksam i Linköping.
” För tolkningar och reflektioner med stor integritet i skulpturens form, företeelser och frågeställningar i vår samtid med ett djupt humanistiskt innehåll.”

*Årets Hagdahlskock - Andreas Landén, Restaurang Jord i Linköping.
”För ett mångårigt entreprenörskap på Linköpings krogscen samt en kreativ matlagning från vad naturen erbjuder, sätter Andreas begreppet ”från Jord till bord” på sin spets och lyfter gastronomin i Östergötland till nationell nivå.”

* Bra mat i äldrevården - Slomarps vårdboende i Mjölby.
”För att man tillagar all mat från grunden, använder svenska, ofta lokalproducerade råvaror och anpassar måltiderna till de boende.”

* Skolbarns matvanor - Kungshögaskolan, Mjölby.
”För sitt arbete att i samverkan med elevrådet skapa matglädje, lugn och fin restaurangmiljö och servering av näringsriktig mat baserad på svenska, helst närproducerade råvaror.”

* Diplommottagare
Östergötland har flest äggföretagare i Sverige och för att uppmärksamma det är årets tema för diplommottagarna just ägg. De tre företagen som får välförtjänt uppmärksamhet för sina insatser är:

KGs Ägg, Linköping
”KGs äggpackeri har utvecklats från att ”hjälpa grannen att sälja ägg” till en nestor i branschen med äggförsäljning i hela Sverige.”

Erik Wilhelmsson, Linghem
”Äggproduktion med frigående höns, både inom- och utomhus samt vaktel. För sin kunskap och entusiasm där Erik Wilhelmsson producerar ägg i olika produktionsformer och gärna visar sitt företag för konsumenter.”

Åsa och Thomas Orrenius, Alvastra Kungsgård, Ödeshög
”Frigående höns i ekologisk produktion För sitt engagemang att informera om modern ekologisk äggproduktion till olika konsumentgrupper, bland annat i samarbete med närliggande skolor.”

Media och allmänhet hälsas varmt välkomna till prisutdelningen!
Fri entré.

Dag: Torsdag 8 september

Tid: Kl 15-18.

Kl: 15-15.30 bjuder årets kock Andreas Landén på aptitretare i foajén, därefter börjar högtidligheterna och prisutdelning där landshövding Carl Fredrik Graf hälsar välkommen.

Plats: Wallenbergssalen, Östergötlands museum, Linköping.

För mer information: http://www.hagdahlsakademien.se

Inga Wallenquist