Skolmåltidspriset till Motala Norra Skola

Pressmeddelande från Hagdahlsakademin

Skolan spelar stor roll för barns
• kunskap om mat, dess roll för hälsa och sjukdom
• kunskap om matens betydelse för klimat och miljö
• attityder och vanor vad gäller när, hur, vad man äter och dricker.

Maten spelar stor roll för att barn ska
• orka med goda skolprestationer
• växa och utvecklas
• förbli friska och starka under sitt kommande liv.

För att stimulera utveckling av goda matvanor och en sund inställning till mat hos barn i skolan vill Hagdahlsakademin tilldela ett årligt pris till den skola i Östergötland som bedöms ha bidragit på ett särskilt förtjänstfullt sätt till att barn får goda kunskaper om och attityder till mat, och goda matvanor och utlyste därför i våras, med stöd av Föreningen för Östergötlands Barn (FÖB)  för första gången

Hagdahls pris för Skolbarns Matvanor

Inte mindre än 11 ansökningar kom in från flertalet av Östergötlands kommuner ex Linköping, Norrköping, Motala, Mjölby , Söderköping,  Kisa, Valdemarsvik.

Bland alla utmärkta ansökningar utvaldes Norra Skolan i Motala till pristagare!

Skolan som har idrotts- och hälsoprofil bedriver en mycket målmedveten linje för att ge barnen bra matvanor: I skolrestaurangen ”Nyttigt och Grönt” finns blommor, tända ljus under den mörka årstiden , menytavla, alltid två varmrätter ( en vegetarisk), ibland även ett tredje alternativ. Överraskningar med jämna mellanrum. Kanske hembakat bröd med spännande kryddning, och  ekologisk mjölk eller Vättern-vatten till dryck. All mat lagas på plats. Man har genomfört undersökningar för att minska matsvinnet, låter elever vara med och bestämma i skolans matråd.

Även övriga ansökningar var genomgående mycket imponerande och beskriver en mängd  initiativ för att stimulera till bättre matvanor. Skolmatsalar, eller restauranger som de nu ofta kallas, har fått ljusa vackra färger,  attraktiva namn som eleverna röstat fram.  Man har blommor på borden och tända ljus under den mörkare årstiden. Barn och vuxna äter tillsammans.  Barnen erbjuds riklig salladsbuffet, ofta minst två varmrätter att välja mellan,  och  maten tillagas ofta på plats. Man ökar barnens kunskap om mat genom olika aktiviteter, berättar om varför vissa rätter har ett visst namn  (ex korv Stroganoff efter en rysk greve Stroganoff vars kock lär ha vunnit en kocktävling i St Petersburg med rätten Biff Stroganoff), planerar mellanmål tillsammans,  har särskilda matveckor, elever får delta i själva matlagningen och hjälpa till i köket, skolsköterskan talar om kosten i samband med hälskontroller etc.  Vissa skolor har tagit krafttag för att minska  intaget av onyttigt genom att i skolan eller fritidsgård inte sälja godis, snacks utan istället erbjuda youghurt, baguetter etc  Och man försöker minska spillet genom att genomföra mätningar av hur mycket mat som kastas, kanske t.o.m. för regelbundet diagram som barnen kan se vid ingången till matsalen! Många är också mycket medvetna om att använda närproducerade råvaror.

Skolans roll för goda matvanor  och en sund inställning till mat är oerhört viktig. Trots brister, inte minst små resurser, som emellanåt uppmärksammas i media, så har Sverige och inte minst Östergötland anledning till viss stolthet över våra fina traditioner att erbjuda mat till alla barn i skolan. Det gäller att ta till vara all entusiasm och kompetens som finns, både bland personal och elever! Hagdahlsakademin hoppas genom sitt pris ( 10 000 kr + Diplom) , som kommer att delas ut vid Hagdahlsakademins högtidssammanträde 6 febr 2013 , kunna bidra till fortsatt god utveckling.

För Hagdahlsakademin och Föreningen för Östergötlands Barn

Johnny Ludvigsson
Tel 013-286854 eller email: Johnny.Ludvigsson@liu.se

Inga Wallenquist

2012-10-25